Har dere sett denne her?

Nr jeg s den p facebook tenkte jeg bare " Den skal jeg sette p bloggen, for den var rett og slett for bra"



Er du enig? :)



- Bjeffes

16 kommentarer

Marte og Kira

04.feb.2012 kl.19:37

Ja, jeg s den p facebook for en god stund siden :)

odinogmeg

04.feb.2012 kl.22:59

Jepp. Og synes den er genial!

Ida Christine West

04.feb.2012 kl.23:40

Jeg er enig nr det gjelder disse rasene. For ingen av dem er spesielt aggressive fra naturens side. :) Men si at aggresjon hos en hund alltid skylles feil fra eierens side er feil. Hunder har gener, de har arv, og de har naturlige instinkter. Noen raser har rett og slett et aggressivt gen, og trenger ikke en voldelig eller slem eier for bli aggressive, de kan til og med utvikle aggresjon til tross for at eieren gjr ALT riktig, som f.eks kaukasisk ovtcharka, eller dogo canario. Riktig trening, mye sosialisering, og absolutt INGEN fysisk avstraffelse kan som oftest gjre ogs disse rasene til godlynte og snille hunder, som dogoene vre som er 100 % til stole p :) men hos enkelte individer ligger aggresjon s strekt i blodet at de ikke trenger feil oppvekst for bli aggressive..Dette skyldes mange r der det bare er avlet p de mest aggressive individene. derfor kan jeg ikke si meg 100 % enig i budskapet :) Men at oppdrettet har snudd i de fleste land hjelper p! :)

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.00:08

Ida Christine West: Nei snn sett er jeg enig. Selvflgelig er det ikke helt ndvendigvis eiern, men man kan faktisk trene p det ;) Jeg har trent mange aggresive humder som eierne aldri har klart f bort og det har bare tatt meg noen f mnd :p Selvom de har hvert gode hundeeiere, s har dem ikke hatt tolmodigheten til trene p noen ting og bare latt aggresjonen vokse, dette ser jeg ofte. Og det er noe jeg p en mte vil kalle en "drlig" hundeeier, trenger ikke sl, sparke hunden for at man er drlig, eler gjre noe av de typiske feilene. Men det er s mangt som mange hundeeiere ikke ser. og med denne slags type hund, s m man som regel trene litt annerledes enn det man m med en gjeterhund osv. Er snn jeg tenker det :)

Ja, det er bra. Men fortsatt noen igjen -.-

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.00:08

odinogmeg: Ja, jeg !!

Caroline

05.feb.2012 kl.00:58

S sant s sant! :)

Vilde & Emilie

05.feb.2012 kl.02:14

Er ganske enig ja. Men det kan finnes jo aggresive hunder. Men syns ikke det avhenger av rasen. Den mest aggresive hunder jeg har mtt er en chihuahua liksom.

Ida Christine West

05.feb.2012 kl.02:56

Men en slik hun kan utvikle aggresjon selv om ikke eieren gjr NOEN feil, og selv om bikkja blir trent p HELT riktig mte. Rett og slett fordi det ligger i genene deres. Dette er selvflgelig ikke generelt for noen raser, for de fleste kan p en eller annen mte trenes. Tro meg, jeg har jobbet med MANGE problemhunder, og jeg har lrt utvikle alle treningsmetodene mine etter hver enkelt hund. Men noen INDIVIDER innenfor noen raser har det bare i blodet og genene sterkere enn andre. Du har tydeligvis ikke mtt noen slike enda, men om du kommer til jobbe med hund, s kommer du ogs til mte dem fr eller senere. Det er kjipt, for man vil gjerne skylde p eieren og at alle hunder skal kunne trenes. Men etter 100 r med drlig oppdrett, er det dessverre ikke slik at helt riktig oppvekst og trening hjelper p alle disse :/ Heldigvis hjelper det p de aller fleste. men hos noen ligger det rett og slett for dypt i genene.

p en mte kan man jo skylde p mennesker likevel. For det er mennesker som har behandlet dem drlig, utviklet sterk aggresjon, og avlet videre p denne aggresjonen gjennom generasjoner. Men eieren kan man faktisk ikke skylde p hver gang. i de fleste tilfeller ja, men ikke i alle. For noen individer har det for sterkt i genene til at NOE hjelper. :/ det er synd, men snn er det :/

AgilityHunden

05.feb.2012 kl.12:58

Ja, enig i den! Genialt! :)

- Hanne

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.18:32

Ida Christine West: Tror jeg var litt trtt i gr, utdypte meg ikke helt riktig. Jo jeg har mtt slike hunder, men uannsett hvor godt det sitter i blodet s mener jeg at ting kan dempes med god trenging. Jeg mener ikke at det ndvendigvis er eiern som skaper det, men eiern kan ogs dempe det etter at det frst har kommet.

Jeg har en venninne med en hannhund som er av en rase som de pleier si at fr samskjnnsaggresjon. Han er n 2 r gammel og nr han var 1 r begynte han plutselig utagere p hannhunder. Eiern er en av de jeg ser p som et forbildet nr det gjelder hund, hun har lrt meg mye. Men akkura nr det kom til vite hvordan hun skulle oppfre seg rundt han og andre hannhunder, hvordan hun skulle hndtere han i disse situasjonene og hvordan hun skulle trene han, virket hun som en komplett idiot. Jeg mener at man skaper mye av aggresjonen selv som menneske. Jo mer nervs du er for at hunden skal angripe/ utagere, jo sterkere blir "aggresjonen" til hunden. Ofte skal den beskytte deg. Det er det samme som p Fanny, beardisen til mamma. Hun viser nesten ikke noe stress osv og utagerer nesten aldri nr det er jeg som lufter henne. Men nr mamma er der, skal hun HELE tiden vre p vakt. mamma er nrvs, hun kjefter mye, slapper ikke av i det hele tatt.

Snn er det ofte at de som har slike "aggresive" hunder oppfrer seg. Jeg har trent en Amstaff i mange r n og han har visst aldri oppfrt seg s bra som han gjr med meg sier eierne. Han er snn som har det sterkt i blodet. Han er ikke helt fin med meg, men han er MYE roligere og ettersom jeg har trent og vent han til 3 hunder s leker han som om han skulle hvert valp igjen. Og dette er 2 hannhunder og 1 tispe (Lexie). Men er eierne tilstedet nr jeg lar dem leke og kose seg, s blir han usikker og skal passe p hele tiden. Og det har skjedd 2 uhell pga at eierne plutselig har kommet ut. Det er mer snn jeg tenker p med eierns feil. Det er s mange som ikke slapper av rundt hundene sine. Og med all den spenningen rundt seg, gjr dem det vrre!

Jeg har jobbet som assistent p et hundedaghjem som ogs trente problemhunder, s jo jeg har sett en del. Flere av disse hundene hadde angripet folk flere ganger, noen tlte ikke fremmede og noen var redde for hender. Men jeg og sjefen kunne g rolig inn i bsene og sette oss ned med dem, s kom dem av seg selv og la seg ved siden av oss. Det har s utrolig mye med om du er nervs eller gr i fred.

Til og med ste, snille Lexie har utagert p en kompis av meg fr, fordi han kom trampene mot henne og var kjempe nervs. Jeg aner ikke hvorfor han gikk mot henne, men han har alltid hvert redd for hunder. Alle hunder er tidligere ulver, man kan ikke forvente at en hund aldri gjr noe galt. Jeg har blitt bitt flere ganger, men alle de gangene har hvert min egen feil!

Det er det mennesker ofte har vanskeligheter med se. Du har som regel skylda for det selv at en hund angriper deg, ikke alltid, men SOM REGEL :)

Man kan virke truende for en hund, hunden kan ha opplevd ting tidligere som gjr at akkurat det og det er skremmende.

Jeg vet om en Schfer som forbinder ordet "faen" med bli sltt og sparket, s han gr i forsvar med en gang noen sier dette.

Jeg vet ikke helt om jeg fr fram penget mitt her, jeg er egentlig skikkelig drlig til forklare det jeg egentlig mener -.-

Men jeg skjnner veldig godt hva du mener, og er forsvidt enig, men samtidig mener jeg som sagt at ting kan dempes :)

Ida christine

05.feb.2012 kl.20:07

Blir litt dumt bruke amstaff som eksempel, da amstaff ikke er like aggressiv av natur som de jeg snakker om :) klart riktig oppvekst og trening kan hjelpe de aller fleste, men ikke alle. Hos noen sitter genene s dypt at de ikke kan reddes p noen mte. :p har f.eks vrt med p treningen av to kaukasere som hadde ftt samme oppvekst, begge ble for mye fo eieren nr de ble to r. En av dem ble verdens gulligste familiehund, men den andre mtte dessverre avlives selv om vi prvde i 2 r. Ingen hadde greid hjelpe han :/ Vi greide faktisk dempe alle feil han hadde, men fjerne alle helt var umulig. Naturen l for sterkt i han :/ noen snne tilfeller dukker dessverre opp :/

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.20:19

Ida christine: Men jeg har jo ikke sagt at man alltid greier fjerne alt ;) Jeg snakker om dempe problemene :) Og 2 r, noen hunder m man trene i mange flere r enn det. Det samme som med Amstaffen. Og Amstaff mot Kaukasisk Ovtcharka blir jo ja, feil det :p Kaukasisk er jo ikke noe ille aggresiv hund, som jeg har opplevd. Har selv mtt mange og vrt hos flere oppdrettere (pga vi tenkte skaffe oss det for noen r siden, men droppet det pga strrelsen) Har aldri opplevd eller hrt om aggresjons problemer hos dem, ivrighet og strrelses problem ja, men nesten ikke noe snakk om utagering og slikt. Men men :)

Ida christine

05.feb.2012 kl.20:30

Jo det er jo akkurat det du sier, med mindre du er enig med meg :p Nei lenge siden oppdretter ble bra p kaukasere, i allefall i skandinavia. Men disse var importert fra Polen og kom fra veldig drlig oppdrett. Ja mange m trenes i mer enn 2 r, men etter 2 r begynner man f flelsen av om det er noe hp eller ikke :) denne hadde aggresjon i blodet og det var ikke hp for han, ingen hadde greid hjelpe han. Aggresjonen l for dypt i han. Slike tilfeller finnes, selv om det heldigvis er f av dem. Er bare det jeg mener :)

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.21:04

Ida christine: jeg snakker om dempe, ikke fjerne:) ja, men da skal jeg ikke si noe, har ikke mtt annet enn skandinaviske Kaukasere :)

Ja det skjnner jeg. Hadde det hvert min hund TROR jeg at jeg ville fortsatt. Jeg skal ikke si noe, for jeg har aldri selv eid en skikkelige "ille" hund. Men jeg har hatt Fanny som etter 6 snart 7 r fortsatt er slitsom, s fortsetter vi. Og har trent mange "ille" i flere r, men aldri hatt dem 24/7. S derfor vil jeg ikke utale meg helt om det :)

Ja, jeg skjnner!

Ida christine

05.feb.2012 kl.21:56

Hehe ja jeg tror ogs at alt kan dempes :) men nr noe p 70 kilo pluss er spass aggressivt s er ikke demping nok :p menmen man mter heldigvis veldig f som ikke kan trenes :)

hundene i mitt liv

05.feb.2012 kl.22:46

Ida christine: Jammen da er vi enige ^^ hehe! Ja, det er veldig sant:/

Skriv en ny kommentar

hundene i mitt liv

hundene i mitt liv

17, Nesodden

Julie, Lexie, Ella og Fanny her(++)! Vi er noen jenter som elsker reise og utforske verdenen! mte nye to-bente og fir-bente p veien vr, er noe av det beste med reisen! Det blir nok mest snakk om meg og Lexie, da Ella og Fanny er familiens hunder :)

Kategorier

Arkiv

hits